Тема уроку: Мохи
Мета уроку: сформувати знання про характерні особливості мохів,
ускладнення їх організації у порівнянні з водоростями, чергуваня поколінь,
ознайомити з різноманітністю мохів, місцем та роллю їх у природі та практичним
значенням.
Обладнання: гербарні екземпляри зозулиного моху, сфагнуму та інших
мохів, поширених на Україні, географічна карта України, таблиці («Зозулин
льон», «Сфагнум»), торф, продукти отримані з торфу, презентації «Рослинність
болота», «Добування і використання торфу»).
Тип уроку: комбінований, урок-мандрівка.
І.Мотивація мети і завдань уроку
Мандрівка наша буде проходити на уявному лайнері, який буде по черзі
приземлюватися на різних станціях з метою вивчення поширення, будови,
розмноження та значення мохів.
План уроку
1.Середовище існування мохів станція «Географічна»
2.Особливості будови тіла станція «
Дослідна»
3.Властивості мохів
станція «Історична»
4.Практичне використання станція
«Промислова»
5.Роль мохів у природі станція
«Екологічна»
ІІ. Актуалізація опорних знань
Для того , щоб нам вивчити і дослідити мохи, підготуємо спочатку злітну
смугу.
І так, пригадаємо:
1.Як поділили вчені рослини у ХІХ
столітті?
(на вищі і нижчі)
2.Чому водорості належать до нижчих
рослин?
(у них відсутні тканини і органи)
3.Які водорості є виключно
одноклітинними?
(діатомові, евгленові)
4.Серед яких водоростей зустрічаються
одноклітинні і багатоклітинні?
(зелені: одноклітинні – хламідомонада,
хлорела;
Багатоклітинні – хара, спірогіра)
5.Виключно багатоклітинні водорості – це
…?
(бурі, червоні)
6.Яку водорість називають морською
капустою?
(ламінарію)
7.З яких водоростей добувають агар-агар?
(червоних)
8.Які водорості є найбільших розмірів??
(бурі)
9.Які з водоростей можуть жити найглибше?
(червоні)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Перша зупинка в нашій мандрівці на північному заході нашої країни в краї
лісів та боліт на станції
«Географічна» (кадр1,2 –болотисті місцевості)
Болота утворюються в низинах, котлованах, де застоюється вода або
близько до поверхні залягають грунтові води, із озер, які заростають, або
річок, що повільно течуть, Сфагнові болота називаються верховими, так як
отримують воду з атмосфери (дощ, сніг). Торфовий шар в таких болотах може
досягати 6-10 метрів.
Зупиняємось на станції «Дослідна» та будемо досліджувати будову мохів.
Мохи розрізняють сланеві і листостеблові.
(кадр3 –маршанція мінлива)
Тіло сланевих мохів – це просто пластинка, знизу якої є ризоїди, Ними
пластинка кріпиться до грунту чи каменів. Ризоїди також транспортують воду до
пластинки. Маршанцію можна побачити на перезволожених луках, по берегах
потічків, або на закинутих стежинах з дрібного щебеню або асфальту, де не росте
трава.
На вологих луках, у лісах можна знайти листостеблові мохи. Проведемо
лабораторне дослідження 12:
«Будова моху», використовуючи лупи, гербарні листи, таблиці. Інструктаж з
безпеки життєдіяльності №9.
1.Розгляньте рослини зозулиного льону, знайдіть стебло, листки, ризоїди.
2.На верхівці пагонів зозулиного льону між листками утворюються
чоловічі, або жіночі статеві органи.
3.Робота із схемою в підручнику:
Запліднення – зигота – спорогон –
спорангій – спори – ниточки (протонеми)
4.Зробити підписи до малюнка моху зозулиного льону і написати висновок,
вставивши пропущені слова в текст:
У зозулиного льону послідовно
змінюється статеве та _______________
покоління. Рослини, що мають стебло, ______________ -- це статеве покоління.
На стеблі при основі пагона розвиваються волоски - ______________.
На верхівках пагонів зозулиного
льону між листками утворюються чоловічі, або-_____________ статеві органи. Коли
падає дощ, сперматозоїди запліднюють
_________________ і утворюється____________.Із зиготи на жіночій рослині
розвивається нестатеве покоління моху ______________.У коробочці спорогона
дозрівають ____________.
(кадр 4 – сфагнум)
Дуже цікавим є білий мох – сфагнум. У його тілі переважають мертві
клітини. У листках зелених клітин дуже мало, тому створюється враження, що вони
білі. Ці клітини поглинають багато води, що сприяє утворенню болота. Окрім того
, у сфагнумі містяться речовини, що вбивають бактерії. Тому залишки моху в
болоті
не перегнивають, а утворюють
потужні поклади сфагнового торфу.
Зупинка -- станція «Історична»
Мохи мають бактерицидну дію, вбивають бактерій. Тому під час війни
сфагнум висушували і прикладали до ран. Предмети, які попадають а торф
зберігаються законсервованими довгий час і не гниють. Так в Австрії були знайдені
залишки
дерев’яної
дороги , що проложили ще римляни, монета з датою 41рік нашої ери. В торфі
знаходять залишки тварин, предметів побуту, пилок рослин. Таким чином,
торфовища є ніби літописною книгою.
Практичне використання мохів розглянемо на станції « Промислова» (кадр
5,6,7)
З торфу можна отримати паливо, теплоізоляційні матеріали в будівництві,
пакувальний матеріал, віск, спирт, парафін, аміак, пластмасу.
Зараз ми попадаємо в науково дослідну лабораторію, на станцію
«Екологічна»,де з’ясовують позитивну та негативну роль мохів у природі. Тож
послухаємо думку провідного спеціаліста.
,,,Мохи виконують неабияку
позитивну роль в природі: вони заселяють непридатні для життя інших організмів
місця; виділяють кисень; беруть участь у кругообігу речовин; охороняють землі
від ерозії; швидко всмоктують і добре утримують воду;
є місцем життя для багатьох і, в
тому числі промислових тварин, а також ягідні площі. Але , все ж таки мохи
погіршують продуктивність сільськогосподарських земель, утруднюють аерацію
грунту, зумовлюють заболочування, самозаймання сфагнових мохів, часто є
причиною лісових пожеж.
Додам, що мохи чутливі до присутності в повітрі шкідливих домішок і не
здатні жити в приміських зонах. На Поліссі осушували болота, щоб збільшити
посівну площу, і від цього обміліло і пропало багато річок, зруйнувалась
природа. І хоч
мохи не занесені до Червоної
книги, їх слід охороняти.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
А тепер, щоб повернутися додому, відкриємо «чорний ящик»:
1. Де можна зустріти мохи? ( кадр 8)
2. Як поділяються мохи за будовою тіла?
3. Яке покоління переважає у мохів?
4. Який вигляд має статеве покоління у мохів?
5. Чому сфагнум називають білим мохом?
6. Чому залишки моху у болотах не перегнивають?
7. Чому мохи слід охороняти?
V.
Домашнє завдання
Вивчити *39, написати в зошиті завдання на ст.176-177
Немає коментарів:
Дописати коментар