понеділок, 7 березня 2016 р.

Мохи урок

Тема уроку: Мохи
Мета уроку: сформувати знання про характерні особливості мохів, ускладнення їх організації у порівнянні з водоростями, чергуваня поколінь, ознайомити з різноманітністю мохів, місцем та роллю їх у природі та практичним значенням.
Обладнання: гербарні екземпляри зозулиного моху, сфагнуму та інших мохів, поширених на Україні, географічна карта України, таблиці («Зозулин льон», «Сфагнум»), торф, продукти отримані з торфу, презентації «Рослинність болота», «Добування і використання торфу»).
Тип уроку: комбінований, урок-мандрівка.
І.Мотивація мети і завдань уроку
   Мандрівка наша буде проходити на уявному лайнері, який буде по черзі приземлюватися на різних станціях з метою вивчення поширення, будови,
розмноження та значення мохів.
План уроку
1.Середовище існування мохів                         станція «Географічна»
2.Особливості будови тіла                                станція « Дослідна»
3.Властивості мохів                                           станція «Історична»
4.Практичне використання                               станція «Промислова»
5.Роль мохів у природі                                      станція «Екологічна»
ІІ. Актуалізація опорних знань
   Для того , щоб нам вивчити і дослідити мохи, підготуємо спочатку злітну смугу.
І так, пригадаємо:
      1.Як поділили вчені рослини у ХІХ столітті?
         (на вищі і нижчі)
      2.Чому водорості належать до нижчих рослин?
         (у них відсутні тканини і органи)
      3.Які водорості є виключно одноклітинними?
         (діатомові, евгленові)
      4.Серед яких водоростей зустрічаються одноклітинні і багатоклітинні?
         (зелені: одноклітинні – хламідомонада, хлорела;
                       Багатоклітинні – хара,  спірогіра)
      5.Виключно багатоклітинні водорості – це …?
         (бурі, червоні)
      6.Яку водорість називають морською капустою?
          (ламінарію)
      7.З яких водоростей добувають агар-агар?
          (червоних)
      8.Які водорості є найбільших розмірів??
          (бурі)
      9.Які з водоростей можуть жити найглибше?
          (червоні)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
   Перша зупинка в нашій мандрівці на північному заході нашої країни в краї
лісів та боліт на станції «Географічна» (кадр1,2 –болотисті місцевості)
   Болота утворюються в низинах, котлованах, де застоюється вода або близько до поверхні залягають грунтові води, із озер, які заростають, або річок, що повільно течуть, Сфагнові болота називаються верховими, так як отримують воду з атмосфери (дощ, сніг). Торфовий шар в таких болотах може досягати 6-10 метрів.
   Зупиняємось на станції «Дослідна» та будемо досліджувати будову мохів.
   Мохи розрізняють сланеві і листостеблові.
   (кадр3 –маршанція мінлива)
   Тіло сланевих мохів – це просто пластинка, знизу якої є ризоїди, Ними пластинка кріпиться до грунту чи каменів. Ризоїди також транспортують воду до пластинки. Маршанцію можна побачити на перезволожених луках, по берегах потічків, або на закинутих стежинах з дрібного щебеню або асфальту, де не росте трава.
   На вологих луках, у лісах можна знайти листостеблові мохи. Проведемо
лабораторне дослідження 12: «Будова моху», використовуючи лупи, гербарні листи, таблиці. Інструктаж з безпеки життєдіяльності №9.
   1.Розгляньте рослини зозулиного льону, знайдіть стебло, листки, ризоїди.
   2.На верхівці пагонів зозулиного льону між листками утворюються чоловічі, або жіночі статеві органи.
   3.Робота із схемою в підручнику:
   Запліднення – зигота – спорогон – спорангій – спори – ниточки (протонеми)
   4.Зробити підписи до малюнка моху зозулиного льону і написати висновок, вставивши пропущені слова в текст:
   У зозулиного льону послідовно змінюється статеве та _______________
покоління. Рослини, що мають стебло, ______________ -- це  статеве покоління.
На стеблі при основі пагона розвиваються волоски - ______________.
   На верхівках пагонів зозулиного льону між листками утворюються чоловічі, або-_____________ статеві органи. Коли падає дощ, сперматозоїди запліднюють
_________________ і утворюється____________.Із зиготи на жіночій рослині розвивається нестатеве покоління моху ______________.У коробочці спорогона дозрівають ____________.
(кадр 4 – сфагнум)
   Дуже цікавим є білий мох – сфагнум. У його тілі переважають мертві клітини. У листках зелених клітин дуже мало, тому створюється враження, що вони білі. Ці клітини поглинають багато води, що сприяє утворенню болота. Окрім того , у сфагнумі містяться речовини, що вбивають бактерії. Тому залишки моху в болоті
не перегнивають, а утворюють потужні поклади сфагнового торфу.
Зупинка -- станція «Історична»
   Мохи мають бактерицидну дію, вбивають бактерій. Тому під час війни сфагнум висушували і прикладали до ран. Предмети, які попадають а торф зберігаються законсервованими довгий час і не гниють. Так в Австрії були знайдені залишки
деревяної дороги , що проложили ще римляни, монета з датою 41рік нашої ери. В торфі знаходять залишки тварин, предметів побуту, пилок рослин. Таким чином, торфовища є ніби літописною книгою.
   Практичне використання мохів розглянемо на станції « Промислова» (кадр 5,6,7)
   З торфу можна отримати паливо, теплоізоляційні матеріали в будівництві, пакувальний матеріал, віск, спирт, парафін, аміак, пластмасу.
   Зараз ми попадаємо в науково дослідну лабораторію, на станцію «Екологічна»,де зясовують позитивну та негативну роль мохів у природі. Тож послухаємо думку провідного спеціаліста.
,,,Мохи виконують неабияку позитивну роль в природі: вони заселяють непридатні для життя інших організмів місця; виділяють кисень; беруть участь у кругообігу речовин; охороняють землі від ерозії; швидко всмоктують і добре утримують воду;
є місцем життя для багатьох і, в тому числі промислових тварин, а також ягідні площі. Але , все ж таки мохи погіршують продуктивність сільськогосподарських земель, утруднюють аерацію грунту, зумовлюють заболочування, самозаймання сфагнових мохів, часто є причиною лісових пожеж.

   Додам, що мохи чутливі до присутності в повітрі шкідливих домішок і не здатні жити в приміських зонах. На Поліссі осушували болота, щоб збільшити посівну площу, і від цього обміліло і пропало багато річок, зруйнувалась природа. І хоч
мохи не занесені до Червоної книги, їх слід охороняти.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
   А тепер, щоб повернутися додому, відкриємо «чорний ящик»:
   1. Де можна зустріти мохи? ( кадр 8)
   2. Як поділяються мохи за будовою тіла?
   3. Яке покоління переважає у мохів?
   4. Який вигляд має статеве покоління у мохів?
   5. Чому сфагнум називають білим мохом?
   6. Чому залишки моху у болотах не перегнивають?
   7. Чому мохи слід охороняти?
V. Домашнє завдання

   Вивчити *39, написати в зошиті завдання на ст.176-177

Немає коментарів:

Дописати коментар